Retur
Dersom du ønsker å returnere en eller flere av varene du har kjøpt i nettbutikken vår, fyller du ut angrerettsskjemaet som er vedlagt i pakken og sender skjemaet og varene du skal returnere tilbake til oss. Porto betaler kunden selv. Send pakken i originalemballasjen til Rått & Sanselig, Bredochsgate 1, 3256 Larvik. Ved retur skal ingen pris- eller merkelapper være fjernet, og varene skal være ubrukt og i like god stand. Kunden har selv ansvar for at varene kommer frem. Det er lurt å sende pakken med sporing, slik at vi kan opprette en sak hos Bring dersom pakken ikke har kommet frem innen forventet tid. I de fleste tilfeller dukker pakken opp, men skulle den bli borte på veien er kunden selv ansvarlig for å dekke verdien på varene i pakken. Henter ikke kunden pakken sin på posten og denne blir returnert tilbake til oss, vil kunden bli belastet med 199kr. Dette vil bli trukket fra din faktura.
Bytte
Dersom du ønsker å bytte varen i en annen vare eller du ønsker å bytte varen i en annen størrelse eller farge, er det fint om du sender oss en epost på post@rattogsanselig.no eller ringer oss på telefon 33 11 12 64 og forklarer hva du ønsker å bytte til, så ordner vi det for deg. Ved bruk av bytterett må varen være ubrukt, og merkelapper må ikke være fjernet fra produktet. OBS! Det er redusert bytterett på noen varer, se neste avsnitt.
Redusert bytterett
Av hygieniske årsaker er det ingen bytterett på uforseglede matvarer, undertøy, badetøy og øredobber. Salgsvarer byttes kun mot andre salgsvarer.
Reklamasjon
Hvis det oppdages feil eller mangler på produkter kjøpt på www.rattogsanselig.no må nettbutikken ha beskjed innen 3 dager via epost eller telefon. Kunden må ta kontakt for å få tilsendt en returseddel. Produktet sendes kostnadsfritt tilbake, og en ny vare vil bli tilsendt så fremt lagerbeholdningen tillater det. Hvis ikke vi lenger har denne varen vil beløpet bli ført tilbake til din konto. MERK: Reklamasjonen må godkjennes etter inspeksjon av produktet av Rått og Sanselig, før evt ny vare sendes, eller beløpet refunderes.
Angrerett
Angrerettloven fra 2014 gjelder ved alle kjøp forbrukere foretar i Rått & Sanselig sin nettbutikk. Angrefristen utløper etter 14 dager etter den dagen kjøperen har mottatt varene. I denne perioden kan kjøperen uten forpliktelser sende tilbake varene man har mottatt. Etter dagens angrerettlov av 2014 er angrefristen på 12 mnd dersom kjøperen ikke har mottatt opplysning om at det foreligger angrerett og et standardisert angrerettsskjema. Hvis Rått & Sanselig sørger for at denne opplysningen vil bli gitt i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene, jf. angrerettloven § 21 jf. § 8 første ledd bokstav h. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort, jf. angrl § 25. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. Ved bruk av angrerett må varen være ubrukt, og merkelapper (hang-tags f.eks) må ikke være fjernet fra produktet. Brukes angreretten på varer som er betalt med rabattkupong/rabattkode eller rabatterte gavekort, er det beløpet du har betalt for varen, og ikke varens salgspris, som refunderes. Ved retur og benyttelse av angrerett kan man altså ikke få refundert et høyere beløp enn det man har betalt for varen. Ved kredittkortkjøp vil du få pengene refundert direkte til din konto for varer som er sendt i retur. Har du mottatt en faktura fra Klarna, vil du få en ny faktura tilsendt med de krediterte varene trukket fra.